Stichting Speelgoed Nederland spotte op de speelgoedbeurs in Neurenberg de speelgoedtrends voor 2023
1. Inclusiviteit
In de huidige maatschappij is er veel aandacht voor inclusiviteit. Deze trend wordt ook steeds meer zichtbaar in speelgoed. Bijvoorbeeld de Acces-lijn van Asmodee, spellen voor mensen met een cognitieve stoornis, of Barbies met een huidaandoening of het syndroom van Down. Het speelgoed gaat bijdragen aan het gedachtengoed dat niemand uitgesloten mag worden en draagt bij aan acceptatie.
2. Ontdek met VR en AR
Speelgoed staat dit jaar meer dan ooit in het teken van ontdekken: interactief en educatief speelgoed waarmee kinderen samen met hun ouders op speelse wijze meer leren en ontdekken over de geschiedenis, natuur of de wetenschap. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van de mensheid of vulkanen met VR- of AR-toepassingen. Onder het label van Discovery Channel of National Geographic wordt ook meer speelgoed gebracht.
3. Meta Toys
De Generatie Alpha, geboren vanaf 2010, is opgegroeid met online technologie. Dit vertaalt zich door naar speelgoed en de opkomst van Meta Toys, waarbij het echte leven samensmelt met de virtuele wereld. In 2023 wordt het aanbod van digitaal speelgoed, en het gebruik ervan, nog groter. Een kleine groep volwassenen maakt al gebruik van NFT’s, of is te vinden in de Metaverse. Dit gaat zich dit jaar verder verspreiden onder kinderen, die minder fysieke stickerboeken sparen, maar dit digitaal doen. Een voorbeeld hiervan is de digitale Hot Wheels autocollectie.
4. Kidult
De term Kidult is een samenvoeging van kids en adults. Het aanbod in speelgoed dat volwassenen aanspreekt, groeit in 2023. Dit zien we terug in een toename van populaire franchises uit de tijd dat deze volwassenen jong waren, zoals Marvel, Jaws, The Godfather, Back to the Future en Rubik’s Cube, maar ook in LEGO-pakketten speciaal voor volwassenen, zoals LEGO Jazz Club. Naar verluidt vormt dit Kidult speelgoed 25% van alle verkopen en dat is in Amerika rond de 9 miljard dollar aan winkelverkoopwaarde.
5. Duurzaam richting circulair
De speelgoedbranche legt de focus steeds meer op duurzaamheid en circulair ondernemen. Wat merk je daarvan in een speelgoedwinkel? Bedrijven kiezen vaker voor gerecyclede materialen, het gebruik van bioplastic, FSC geplant hout en met name het verminderen van verpakkingsmateriaal. De wetgeving op dat gebied wordt de komende jaren aangescherpt en de branche anticipeert daarop. Een voorbeeld is de Berg Champion Trampoline, ‘s werelds eerste, volledig circulaire trampoline, of de Wiltopia speelsets van Playmobil die zijn gemaakt van oude koelkasten.
6. Verzamelen
Verzamelen is iets van alle tijden en voor alle leeftijden. Ook dit jaar speelt de speelgoedbranche daarop in met hun aanbod. Van Pokémon Trading Cards tot Funko poppen van bekende licenties en van high-end sculpturen zoals Marvel-beelden en L.O.L. Surprise (MGA). Voor jong en oud is er genoeg te sparen én te ruilen in 2023.
Bronvermelding & beeld: Speelgoed en Hobby