De speelgoedindustrie staat, aldus het jaarprogramma, voor ‘Goed Speelgoed’: veilig & getest, origineel & geen namaak, kwalitatief & optimaal speelplezier biedend, zo duurzaam mogelijk én inclusief. Goed Speelgoed sluit niemand uit. “Dát is waar we gezamenlijk voor staan”, aldus Emile Kalis, vanuit SGN verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het plan.
Emile Kalis
Het jaarprogramma zoals dat voor 2023 bekend is gemaakt, is nog niet finaal. Aan de details en uitvoering wordt door Kalis, samen met diverse partijen continu gewerkt.
Het programma bestaat uit verschillende speelgoedprojecten, waarbij begrijpelijkerwijze een accent ligt op het laatste kwartaal van het jaar en met name op de periode half oktober tot en met begin november. Dán moet de speelgoedbranche pieken en is er veel interesse voor speelgoed bij de verschillende media, pers en influencers. “Speelgoedbedrijven en retailers moeten de waarde van het plan zien. Speelgoed heeft grofweg een (retail)jaaromzet van 1 miljard euro. Mogen we dan net als de Boekenweek, de handen ineenslaan”, zegt Kalis. “Succes is niet vanzelfsprekend, zeker niet in speelgoed. Samenwerken is gewoon nodig. De consument kan ook op een vage buitenlandse website speelgoed kopen. Dat willen we toch niet?”
Het jaarprogramma bestaat uit de volgende projecten:
1. Kinderen Ontwerpen Speelgoed; looptijd maart tot november 2023. Bedenk als kind je eigen speelgoed. Dat kan een idee of een product zijn. Kinderen kunnen individueel meedoen en met de klas of school. Winnaars worden tijdens het SpeelgoedFestival (waarover zo meer) bekendgemaakt. Is een voorstel goed genoeg? Dan gaat het door naar de deelnemende speelgoedbedrijven en wie weet wordt het dan uiteindelijk in productie genomen. Kijk voor meer informatie op: www.ontwerpspeelgoed.nl
2. Speelgoed lesprogramma op scholen; looptijd maart – november 2023. Professionals bezoeken scholen en geven les over de speelgoedindustrie en waar Goed Speelgoed voor staat;
3. Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2023: start inschrijven half april. Dit is en blijft een van de belangrijkste speerpunten uit het jaarprogramma. De opzet van de verkiezing werd vorig jaar aangepast en daar verandert dit jaar niets aan;
4. SpeelgoedFestival in Jaarbeurs Utrecht: 4 en 5 november 2023. Ook dit is een speerpunt in het jaarprogramma. Het SpeelgoedFestival is helemaal nieuw en wordt gecombineerd met het bekende Spellenspektakel. Op 12.000 m2 kunnen alle speelgoedmerken zich aan het publiek presenteren. De focus ligt op informatie geven, spelen en dus meedoen. Aan de invulling wordt momenteel gewerkt. “Omwille van een collectief belang is meedoen zeer belangrijk”, stipt Kalis aan;
5. Directeur Speelgoed: kinderen aan het woord over speelgoed. Looptijd vanaf dinsdag 12 september 2023. Een groepje kinderen gaat op bezoek bij de winnaars van de verkiezing en vraagt ze het hemd van het lijf. Het AD is hiervoor de mediapartner. Vorig jaar besteedde ook het Jeugdjournaal aandacht aan dit project;
6. Het 3de Nederlandse Speelgoed Gala: het eindejaarfeest voor de branche vindt plaats op donderdag 9 november 2023. De Gouden Publieksprijzen van de verkiezing worden dan bekendgemaakt;
7. Het project Speelgoed en Duurzaamheid: seminars gedurende 2023. De SGN faciliteert diverse bijeenkomsten om het belang van duurzaamheid bij het ontwikkelen van speelgoed te benadrukken. In samenwerking met partner Bas Roelofs van Sustar wordt een driedaags programma aangeboden waarin circulair ondernemen, vanaf het ontwerpproces, centraal staat;
8. De Speelgoedweek in de winkel: 14 – 28 oktober 2023, tijdens de herfstvakantie.
Vertaalslag naar de winkelvloer
Zoals u ziet worden heel veel activiteiten vanuit de SGN geïnitieerd. Daar profiteert de hele speelgoedbranche van. In de winkels echter, dé plek waar alles samenkomt, kan de zichtbaarheid van met name de verkiezing veel intensiever. “Dat moet echt anders”, stelt Emile Kalis tot slot. “Kijk naar de Boekenweek waar alle boekwinkels aan meedoen. Dat is voor mij een perfect voorbeeld hoe we dat ook in de speelgoedbranche moeten kunnen organiseren. We hebben al de support van Top1Toys, Intertoys, Bol.com, ToyChamp en Lobbes die de verkiezing promoten in hun speelgoedmagazines, op de winkelvloer en online. Dat is heel fijn. Daarnaast moet de Verkiezing Speelgoed van het Jaar ook veel beter zichtbaar worden op talloze andere winkelvloeren, zoals die van de individuele ondernemers. Daar valt als branche echt een inhaalslag te maken. Daarover zijn we nu met diverse partijen in gesprek. Tijdens de Speelgoedweek van 14-28 oktober (het zijn dus eigenlijk twee weken) moeten alle speelgoedwinkels de winnaars van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar een platform in de winkel kunnen bieden. Ik begrijp heel goed dat dat een echte ‘win-win’ moet zijn. Maak bijvoorbeeld ook duidelijk dat consumenten op al die producten kunnen stemmen. Het moet kortom één groot feest in de winkels worden en de intentie is dat we daar P.O.S.-materiaal voor beschikbaar gaan stellen. De datum 14-28 oktober is bewust ook zo gekozen als aanloop naar de drukste weken voor de speelgoedbranche.”
Bronvermelding: Speelgoed en Hobby
Beeld: Pink Pepper Content